Od 17 do 19 marca 2018 roku, w Katowicach odbywały się 9. Targi Cukiernicze, Piekarnicze i Lodziarskie. 8000 metrów kwadratowych powierzchni, dwa świetne konkursy, warsztaty, debaty, pokazy i Coffee Village… A przede wszystkim wielu wystawców z Polski i Europy, ponad 3500 zwiedzających i trzy dni pełne nowinek branżowych. 19 marca zakończyły się najsłodsze targi w południowej Polsce!
Dziewiąte Targi Cukiernicze, Piekarnicze i Lodziarskie w Katowicach odbyły się już kolejny raz w nowoczesnych przestrzeniach Międzynarodowego Centrum Kongresowego. Dwa tygodnie przed Wielkanocą spotkaliśmy się na południu Polski, by poznać nowe trendy i produkty w branżach. W tym roku patronat medialny nad imprezą objęła telewizja Kuchnia+.
Konkurs: „Profesjonalne Duety: cukiernik plus dekorator”
SweetTARGi zawsze mogły poszczycić się wspaniałymi partnerami, z którymi organizowaliśmy ciekawe pokazy, warsztaty i konkursy. Tak było i tym razem – podczas edycji 2018 współpracowaliśmy z tortownia.pl. We wspólnie organizowanym konkursie uczestnicy – dwuosobowe zespoły złożone z cukiernika i dekoratora przygotowywali torty weselne. Efekt wspólnej pracy ośmiu duetów: prawdziwe artystycznie udekorowane torty oceniło jury złożone z wysokiej klasy specjalistów w obu dziedzinach. Organizatorami konkursu byli: Akademia tortownia.pl oraz Blue Business Media, organizator Targów. Konkurs poprowadziła Marieta Marecka, znana m.in. z telewizji Kuchnia+.
Debata: „Cukiernicy kontra dekoratorzy”
Cukiernictwo ma bogatą tradycję – pierwsze wzmianki o tym zawodzie w Polsce pojawiły się już w XIV wieku. Dekorator wyrobów cukierniczych to zawód wpisany na oficjalną listę Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej dopiero w 2010 roku, a mimo krótkiego rodowodu cieszy się coraz większą popularnością. Wydawałoby się, że cukiernicy i dekoratorzy to grupy zawodowe stworzone do wzajemnej współpracy. Praktyka pokazuje jednak, że porozumienie zastępuje często (choć nie zawsze) wzajemna niechęć lub silne współzawodnictwo. Podczas debaty Agnieszka Klimczak z Tortownia.pl zaprosiła do rozmowy doświadczonych i praktykujących cukierników oraz dekoratorów wyrobów cukierniczych. Uczestnicy debaty starali się znaleźć odpowiedzi na pytania, gdzie znajdują się przyczyny nieporozumień, jak sytuacja zmieniała się na przestrzeni kilku ostatnich lat i czy potencjał tkwiący w ścisłej współpracy uda się w przyszłości wykorzystać.
Coffee Village
Aromat, smak, kolor… I bariści, którzy z czarnych ziaren wyczarowują cuda! Nie wyobrażamy sobie bez niej śniadań, podwieczorków, spotkań z przyjaciółmi… To nieodzowna przyjaciółka słodkich wypieków. O czym mowa? Oczywiście o kawie! Podczas dziewiątych SweetTARGów w hali wystawienniczej pojawiła się specjalna strefa – Coffee Village, w której prezentowane były możliwości parzenia i przygotowywania kawy z pomocą urządzeń marki Primulator. Baristów można było spotkać na specjalnie wydzielonym stanowisku na stoisku z ekspresami tradycyjnymi firmy Primulator.
Zdrowo-Smacznie-Artystycznie
Już po raz trzeci, podczas SweetTARGów, odbył się Ogólnopolski Konkurs Cukierniczy dla Szkół i organizacji młodzieżowych. Jest on adresowany do młodzieży szkół ponadgimnazjalnych, uczniów pobierających naukę u pracodawców oraz uczestników i członków organizacji lub stowarzyszeń młodzieżowych, których obszar nauki i pasji związany jest z cukiernictwem bądź branżą spożywczą.
Również w tym roku współorganizatorem konkursu był Ochotniczy Hufiec Pracy w Rybniku, a patronat nad wydarzeniem objął Mistrz Branży.
Nagrodzeni w Konkursie na Produkt Roku
Komisja Konkursowa w składzie:
Anna Przybindowska – Przewodnicząca
Stefan Przybindowski, Anna Kania – Członkowie
Katarzyna Merkel – Sekretarz
przyznała następujące nagrody:
W konkursie Produkt Roku w kategorii WYRÓB
I Miejsce: Eco Trade Sp. z o.o. za: MIESZANKA JAGLANA
II Miejsce: Modena M.A. Tokarski Spółka Jawna za: LODY BOMBARDINO
III Miejsce: PPH Waflex Wytwórnia Wafli do Lodów Wiesław Stankiewicz za: BLACK TWISTER
WYRÓŻNIENIE: Eco Trade Sp. z o.o. za: SCARLET RED VELVET
W konkursie Produkt Roku w kategorii KOMPONENT
I Miejsce: Soreno Alina Maciejewska za: LODY FLORYDA TWIST
II Miejsce: SEMIX Sp. z o.o. za: BIAŁY MAKWEN
III Miejsce: Carotex Aromaty Sp. z o.o. Sp.K. za: CAROSMAK PLUS
WYRÓŻNIENIE: PRPH Kandy za: GOTOWY DO UŻYCIA RĘKAW CUKIERNICZY RENGO
W konkursie Produkt Roku w kategorii URZĄDZENIE
I Miejsce: M.G.S. FRIGOMAT za: URZĄDZENIE DO PRODUKCJI ŚWIEŻYCH LODÓW
II Miejsce: LODEL za: FREEZERR 2 SOFT
Konkurs „Profesjonalne Duety”
Podczas konkursu „Profesjonalne Duety: cukiernik plus dekorator”, uczestnicy – dwuosobowe zespoły złożone z cukiernika i dekoratora przygotowywali „na żywo” torty weselne. Efekt wspólnej pracy duetów: prawdziwe artystycznie udekorowane torty oceniło jury złożone z wysokiej klasy specjalistów w obu dziedzinach. Podczas dwóch dni rywalizacji (17 i 18 marca 2018) zmagały się ze sobą dwuosobowe zespoły, w których łączyli siły specjalista od dekoracji z mistrzem smaku. Konkurs prowadziła Marieta Marecka.
Organizatorami konkursu byli: Akademia tortownia.pl oraz organizator Targów.
Marieta Marecka
Prowadząca autorskiego programu kuchni+ „ABC GOTOWANIA” jest zbieraczką i czytelniczką wszelkich publikacji kulinarnych. Zakochana w kuchni, sprzętach kuchennych, przepisach, smakach i zapachach oraz w swoim mężu. Ponieważ nie lubi nudy i monotonii, nie podaje mężowi dwa razy tego samego dania. Rodowita szczecinianka, od września 2011 roku mieszka w Warszawie. Z wykształcenia jest magistrem zarządzania i marketingu, pracę magisterską napisała o modzie na gotowanie. Jesienią 2012 roku został laureatką pierwszej edycji „Warsztatów smaku kuchni+ z Tomkiem Jakubiakiem” i miała swój autorski odcinek „Warsztaty smaku kuchni+: wyjadacze”. Pracuje nad swoim autorskim blogiem kulinarnym, który we wrześniu 2013 roku doczekał się nowej odsłony (www.wkuchnibezdubli.pl). Na początku 2012 roku dołączyła do grona blogerów „Magazynu Kuchnia” (http://magazyn-kuchnia.pl/blogi/wkuchnibezdubli).
Szkolenia i konsultacje dla przedsiębiorców
Razem z inkubatory.pl w pierwszym dniu Sweettargów (17 marca), odbyły się szkolenia branżowe. Były one dedykowane przede wszystkim osobom już prowadzącym własny biznes w branży cukierniczej, piekarniczej lub lodziarskiej.
ODBYŁO SIĘ SZKOLENIE PT. JAK ZAPLANOWAĆ ROZWÓJ SWOJEJ FIRMY, CZYLI TWORZENIE MODELI BIZNESOWYCH.
W jego trakcie uczestnicy mieli okazję poznać zasady budowania nowoczesnych modeli biznesowych, oraz dowiedzieć się o takich kwestiach jak:
- Dlaczego modele biznesowe są tak cenione w świecie innowacyjnej przedsiębiorczości?
- Jak wykorzystać je w określaniu drogi rozwoju własnej firmy?
- Jak z ich pomocą ustalić kluczowe kwestie dotyczące funkcjonowania i rozwijania własnej firmy oraz określić zależności występujące pomiędzy nimi?
Podczas prelekcji przedstawione były takie czynniki jak propozycja wartości, klienci, relacje, kanały dystrybucji, kluczowe działania i zasoby oraz partnerzy. Wszystko to zostało skonfrontowane z przewidywanymi kosztami i przychodami, by określić opłacalność biznesu.
Oprócz szkoleń odbyły się również konsultacje dotyczące doradztwa biznesowego, o następującym zakresie tematycznym:
- działania marketingowe w MŚP;
- skąd wziąć środki na uruchomienie własnej działalności gospodarczej;
- mam pomysł na biznes i co dalej?
Mateusz Maik – Prowadzący
Trener biznesu, mentor, przedsiębiorca. Jako Dyrektor Akademickich Inkubatorów Przedsiębiorczości wspiera rozwój 56 Inkubatorów AIP w całej Polsce, w których funkcjonuje blisko 2600 marek. Od ponad 7 lat kreuje rozwiązania wspomagające kadrę managerską oraz opracowuje nowe programy wsparcia dla Startupów w Polsce. Podczas swojej działalności pomógł rozwinąć́ się ponad 520 firmom. Przygotowuje najlepsze projekty do spotkań́ z inwestorami prywatnymi oraz funduszami inwestycyjnymi. W 2015 roku, kiedy pełnił funkcję Partnera Zarządzającego AIP Śląsk, jego region otrzymał nagrodę przyznawaną przez Studenckie Forum BCC Śląsk w kategorii „Organizacja Promująca Przedsiębiorczość”, natomiast w 2016 Innowatora w kategorii „Innowacyjna organizacja” przyznawaną przez Wyższą Szkołę Biznesu w Dąbrowie Górniczej. Jako przedsiębiorca tworzy kreatywne studio graficzne momstudio specjalizujące się w tworzeniu identyfikacji wizualnych polskich oraz zagranicznych marek. Kładzie nacisk na to, aby każda marka miała spójną, profesjonalną identyfikację wizualną, która nada jej odpowiedni charakter oraz wyróżni ją z pośród konkurencji.
Szkolenia firmy Red Spot Hunter
Dnia 18. marca firma Red Spot Hunter poprowadziła cykl spotkań szkoleniowych pod tytułem:
SKLEPOWI EKSPERCI, BIZNES I PASJA – „SŁODKA DROGA DO SUKCESU TWOJEJ MARKI”Szkolenia odbyły się w panelach:
Planowanie stoiska – cukierni, piekarni
- Jak zwiększyć ilość klientów odwiedzających punkt sprzedaży
- Pułapki, których należy unikać przy prowadzeniu biznesu
- Praktyczne wskazówki Visual Merchandisingu. Case study
Produkt – Marka – Firma, trzy poziomy marketingu
- Brand Management, czyli skuteczne zarządzanie marką
- Rola opakowania w sprzedaży
- Design i praktyczna strona opakowań
Kampanie medialne w sektorze spożywczym
- Tożsamość marki, a trendy w sprzedaży
- Jak budować relacje z klientem by zwiększyć sprzedaż. Sprzedaż przez emocje
- Storytelling, jak opowiadać o swoim produkcie.
- Siła naturalnych Influencerów
Coffee Village
Aromat, smak, kolor… I bariści, którzy z czarnych ziaren wyczarowują cuda!
Nie wyobrażamy sobie bez niej śniadań, podwieczorków, spotkań z przyjaciółmi… To nieodzowna przyjaciółka słodkich wypieków. O czym mowa? Oczywiście o kawie! Podczas dziewiątych SweetTARGów pojawiła się specjalna strefa – Coffee Village, w której zaprezentowane zostały możliwości parzenia i przygotowywania kawy z pomocą urządzeń marki Primulator. Dodatkowym wyzwaniem dla baristów było skomponowanie idealnego połączenia kawy z lodami.
Coffee Village ma na celu promocję wiedzy na temat świeżości i jakości kawy, a także propagowanie kaw speciality, czyli najlepszej jakości. Uzupełnieniem działań praktycznych były wykłady, m.in.:
- cup testing – gdzie każdy mógł spróbować różnych odmian kawy i określać smak według koła aromatów.
- przygotowywanie prawidłowego espresso – pokaz espresso według zasad SCAE, w którym można było przygotować własne espresso.
- praktyka z latte art – przedstawione zostały podstawy prawidłowego spieniania mleka, połączone z pokazem „rysowania mlekiem na kawie”
- pokaz działania pieca do wypalania kawy – podczas tego spotkania miała miejsca dyskusja na temat profilowania kawy podczas wypalania – jaki to ma wpływ na smak (ziarna kawy – ich stopień wypalenia, defekty itp.)
- pokaz alternatywnych sposobów parzenia kawy (Chemex, Drip itp.)
ZAGADNIENIA:
- Mleko: Jakie mleko do kawy? Wpływ rodzaju pasteryzacji i temperatury mleka na jego smak – prowadzenie Krzysztof Szkutnik i Damian Maksimowski Palarnia Kawy Etno Cafe.
- Woda: Wpływ wody na smak kawy, woda a żywotność urządzeń.
- Alternatywy: Metody alternatywne w kawiarni – drip, chemex – czy może ekspres przelewowy? – prowadzenie Tomasz Gajda Palarnia Kawy Etno Cafe.
- Cupping: Zasady przeprowadzenia cuppingu, cupping jakościowy kaw z segmentu speciality – prowadzenie Michał Wróblewski i Krzysztof Szkutnik Palarnia Kawy Etno Cafe.
- Espresso: Wpływ temperatury, ciśnienia i czasu preinfuzji na smak espresso – prowadzenie Krzysztof Szkutnik Palarnia Kawy Etno Cafe i Wiktor Wielgopolan Primulator.
- Palenie Kawy: Rodzaje pieców i ich wpływ na wypalanie kawy, zmiany chemiczne zachodzące podczas obróbki termicznej ziarna – prowadzenie Krzysztof Szkutnik Palarnia Kawy Etno Cafe
- Coffee Busines: Od palarni kawy do sieci kawiarni i producenta Cold Brew na podstawie doświadczeń Etno Cafe – prowadzenie Łukasz Mrowiński Palarnia Kawy Etno Cafe.